Ook in de consultancywereld heeft de pandemie een sterke invloed op de invulling van onze werkweken. De één vindt het fijn, de ander vindt het helemaal niets. Ik zal mijn persoonlijke ervaring met jullie delen.
Wat is er veranderd?
Binnen Adjust zijn we een grote familie. We gaan informeel met elkaar om en vinden we het leuk om activiteiten met elkaar te ondernemen. Deze activiteiten variëren van workshops via de Adjust Academy, een vrijdagmiddagborrel, Formule 1 racen of een potje midgetgolfen met het hele bedrijf tot en met een gezamenlijk eindejaarsdiner. Door de pandemie konden veel activiteiten helaas niet doorgaan. Dat is jammer. Vooral omdat we door het thuiswerken elkaar al niet of nauwelijks zien. Juist de extra activiteiten zorgen ervoor dat je elkaar op een andere manier leert kennen. Het schept een persoonlijke band. Gelukkig heb ik een aantal enthousiaste collega’s binnen Adjust die er alles aan doen om er – natuurlijk binnen de maatregelen – tóch een feestje van te maken! Zo hebben we eens met elkaar een digitale escaperoom gedaan, plannen we regelmatig een digitale lunchsessie of organiseren we om de zoveel tijd een digitale borrel. Zo zijn we op afstand toch samen.
Ook mijn werkweek is door de pandemie behoorlijk veranderd. Voorheen was ik vaak bijna de hele week op locatie bij de opdrachtgever. Tegenwoordig zit ik minimaal de helft van de week thuis achter mijn laptop. Fysieke vergaderingen, overleggen of een kop koffie naast de automaat hebben plaatsgemaakt voor calls via Teams en virtuele kopjes koffie. In het begin ervaarde ik dit allemaal als niet zo heel erg. Ik vond het eigenlijk best prettig, omdat ik merkte dat ik mijn werk veel sneller en efficiënter kon uitvoeren. Na verloop van tijd begon ik de kantoorgrapjes en de automatenkoffie toch wel echt te missen. Gelukkig besteedt Adjust veel aandacht aan het welzijn van haar werknemers. Zo heb ik bijna dagelijks contact met mijn manager om te kijken hoe het gaat. Ook krijgen we de mogelijkheid om af en toe op kantoor te werken.
Voordelen
Het thuiswerken brengt verschillende voordelen met zich mee. Ik vind het ontbreken of besparen van de reistijd het grootste voordeel. Voorheen was ik vaak 5 – 10 uur in de week kwijt aan reizen. Deze tijd houd ik nu over om te besteden aan andere nuttige dingen. Dit kunnen werk gerelateerde dingen zijn, maar het biedt ook meer ruimte voor ontspanning. Zo vind ik het erg fijn dat ik nu meer tijd heb om te sporten. Nu ik sinds kort op mijzelf woon, kan ik de tijd ook goed gebruiken om eten te koken.
Ook de toegenomen flexibiliteit en vrijheid om je werkdagen in te delen, ervaar ik als een voordeel. Ik merk dat ik thuis meer rust en minder afleiding heb. Dit kan ik soms goed gebruiken voor het uitoefenen van mijn werk. Denk bijvoorbeeld aan het doornemen van algemene voorwaarden. Daarbij is een goede concentratie erg belangrijk. Daarnaast biedt het thuiswerken ook de mogelijkheid om kleine dingetjes tussendoor op te pakken.
Nadelen
Over het grootste nadeel van het thuiswerken hoef ik niet lang na te denken: het verminderde sociale contact. Zowel met collega’s binnen Adjust als met de opdrachtgevers.
Ik mis de gezelligheid. Een praatje of grapje maken met een collega gaat niet meer zo gemakkelijk als voorheen.
Natuurlijk kun je elkaar (video)bellen, maar dat toch is dit niet hetzelfde. Daarnaast is het tijdens sommige gesprekken of vergaderingen prettig om elkaar recht in de ogen te kunnen kijken. In een online meeting is dat niet hetzelfde. Ik ben naast consultant ook vakinhoudelijke coach voor één van onze Motivators. Ik denk dat je bijvoorbeeld meer uit coachingsessies kunt halen als je een samen aan tafel zit. Dat is bovendien een stuk gezelliger.
Toekomst
Voorlopig zie ik de maatregelen nog niet verdwijnen. Ik denk dat we nog een tijd in meer of mindere mate rekening moeten houden met maatregelen. Wel verwacht ik dat hybride werken – waar we nu noodgedwongen al even aan mogen ruiken – de toekomst wordt. In plaats van vijf dagen per week, zullen mensen twee of drie dagen per week op kantoor gaan werken. Persoonlijk vind ik dat prima, juist door de afwisseling tussen thuis én kantoor. Zo kun je je collega’s blijven zien en opdrachtgevers blijven bezoeken, maar ook jezelf thuis ‘opsluiten’ in je kantoorkamer.
Hoe dan ook: we hebben ermee te dealen. We kunnen er niet meer invloed op uitoefenen dan het naleven van de maatregelen en ons gezond verstand gebruiken. Ik probeer er het beste uit te halen en positief te blijven. Zo kunnen we óók van deze tijd een succes maken!
